Welkom (in) 2024!

Arjen Rozendal (Voorzitter)
December 2023
Nog enkele dagen en dan ligt 2023 achter ons en starten we 2024 met een activiteit voor alle Almeerse kinderen, namelijk met onze HSG Winterfair op zaterdag 6 januari 2024 van 11.00 tot 16.00 uur. Met deze ‘actie’ proberen we extra geld op te halen dat volledig ten goede komt aan ons groeps-zomerkamp 2024. Zo proberen we de kampbijdrage van deelnemende scouts te beperken en aanvullende leuke activiteiten tijdens dit zomerkamp te bekostigen. Wij hopen dan ook heel veel nieuwe gezichten te zien op onze Winterfair!

Zo’n evenement geeft jullie ouders en verzorgers ook een kijkje in de keuken van onze vereniging. Het laat onder andere zien welk organisatietalent we in huis hebben en de wil die er is om altijd het beste er van te maken voor onze jeugdleden. En dat werkt zien we. Groep overstijgende activiteiten en opkomsten werken uitnodigend en wekt de interesse voor het vervullen van vrijwilligersfuncties. Zo hadden we behoorlijk wat stress op sommige speltakken door een magere bezetting van leiding en daarbij oplopende wachtlijsten. Het overvliegen na de zomervakantie zorgde voor aardig wat belangstelling en uiteindelijk ook voor nieuw leiding. De effecten daarvan zijn voelbaar en mede daardoor was de Halloweenopkomst een groot succes! Vacatures zijn te vinden op de homepage van onze website , zoals die van vertrouwenspersoon, en praktijkbegeleider. Maar ook op andere manieren kan (incidenteel) bijgedragen worden. Daar kan om gevraagd worden door onze leiding, of als je zelf een idee of talent hebt dat je voor onze club wilt inzetten. Laat het weten!

Zaterdag 13 januari 2024 is de eerste opkomst van het nieuwejaar en zoals gebruikelijk doen we dat als groep met een overstijgende opkomst. Details volgen zoals gebruikelijk via de leiding van de speltakken maar ik kan wel verklappen dat ikzelf in het spel een rol ga spelen waarin ik terug kan grijpen op mijn ervaringen als politieagent… Afsluitend gaan we samen onze nieuwe kampvuurkuil feestelijk openen en in gebruik nemen, waarbij u van harte welkom bent. Het mag gezegd worden: de noeste arbeid van onze mensen over de afgelopen paar maanden heeft een prachtige vuurplaats opgeleverd waaraan we veel en lang plezier gaan beleven.

Bestuurlijk hebben we een eerste belangrijk stap genomen in het proces om te komen tot noodzakelijke aanpassingen van onze statuten. 14 december j.l. heeft de Groepsraad unaniem ingestemd met de voorgestelde wijzigingen wat de weg vrij maakt om deze vast te laten leggen in een notariële akte. De HSG Groepsraad is de ledenvergadering van onze vereniging waaraan wij, het Groepsbestuur, bestuurlijk verantwoording afleggen en met wie we (o.a.) samenwerken aan het in stand houden van onze bloeiende en gezonde vereniging. Op de website van Scouting Nederland zijn modelstatuten te vinden die wij vrijwel geheel overgenomen hebben.

Afsluitend wens ik jullie een spettert uiteinde en scouttastisch 2024!