Vereniging - Informatie

Onze groepsdas is geel met blauwe bies. Toen de Flevopolder werd ontgonnen werd er veel koolzaad verbouwd en kleurde de polder geel. De blauwe rand is het water rondom de Flevopolder. Onze das heeft op de punt een vogel in het wit. Dit is de vredes duif en past bij de oorsprong van onze groepsnaam.

Binnen de scouting Hannie Schaft Groep zijn er verschillende vrijwilligers werkzaam. Zo kunt u denken aan leidinggevende van speltak groepen, maar ook ons bestuur bestaat uit vrijwilligers. Binnen de scouting Hannie Schaft Groep zijn geen mensen in loondienst werkzaam. Alle werkzaamheden worden verricht door onze gedreven en enthousiaste vrijwilligers.
Onze scoutinggroep draagt de naam van een vrouwelijke verzetsstrijder uit de Tweede Wereldoolog, Hannie Schaft. Toen bij de oprichting van onze groep bekend werd dat wij een plek zouden krijgen in de Almeerse Verzetswijk is er voor gekozen deze naam te gaan dragen. Uiteindelijk zijn wij terecht gekomen in het Hannie Schaft Park, in het Bos der Onverzettelijken wat hier deel van uit maakt.

Over Hannie Schaft

Hannie Schaft was een gewoon meisje zoals er voor de oorlog duizenden in Nederland leefden. Zij was beschermd door haar ouders opgevoed, ze leefde geisoleerd en had weinig vrienden. In 1938 ging ze rechten studeren in Amsterdam, waar ze haar geisoleerde bestaan opgaf. Met het sterke rechtvaardigheidsgevoel dat ze van haar ouders had meegekregen, ging ze tekeer tegen alles wat onrecht in de wereld was. Zo ook tegen het onrecht wat Joden trof door toedoen van de Duitse bezetter. Toen deze van alle studerenden in 1943 een loyaliteitsverklaring eisten, was dit het einde voor de rechtenstudie van Hannie Schaft.

Op tweeentwintigjarige leeftijd kwam Hannie Schaft in het Haarlemse verzet terecht. Al in 1942 wist Hannie Schaft meerdere malen persoonsbewijzen te bemachtigen, die ze aan een studiegenote overhandigde om ze te laten vervalsen voor joodse onderduikers en verzetsstrijders.

In 1943 liet ze twee joodse studiegenoten onderduiken bij haar ouders. In het voorjaar van 1943 sloot ze zich aan bij de Haarlemse afdeling van de Raad van Verzet.

Aanvankelijk verrichtte Hannie Schaft veel koeriersdiensten, maar later raakte ze betrokken bij tal van verzetsacties. Bij een actie waarbij Hannie Schaft de Zaanse politiecommandant W. Ragut neerschoot, raakte Jan Bonekamp dodelijk gewond. Voordat hij stierf wisten de Duitsers echter nog enkele adressen los te krijgen, waaronder dat van Hannie Schaft. Geraakt door de dood van Bonekamp raakte Hannie Schaft in een diepe inzinking. Alleen de gevaarlijkste klussen wilde ze nog doen. Omdat het te gevaarlijk was om bij haar ouders te blijven wonen, dook ze onder in Haarlem. In het verzet werkte ze veel samen met Truus Oversteegen, onder meer door verscheidene koeriersdiensten voor de Velsense Binnenlandse Strijdkrachten te verrichten.

Op 21 maart 1945 werd ze gearresteerd bij een controle. Ze was op dat moment in het bezit van illegale kranten, waaronder 'De Waarheid'. Na haar arrestatie bracht een Duitse officier Hannie Schaft in verband met 'het meisje met het rode haar', dat bij zoveel aanslagen en sabotageacties betrokken was geweest. Enkele weken later werd ze gefusilleerd in de duinen bij Overveen, ondanks de afspraak van de Duitsers met de Binnenlandse Strijdkrachten om geen mensen meer te executeren.

Op 27 november 1945 werd Hannie Schaft onder grote belangstelling, en in aanwezigheid van de koninklijke familie, als eerste begraven op de Erebegraafplaats te Bloemendaal. Deze begraafplaats was aangelegd in de Kennemer Duinen, het gebied waar Hannie Schaft en meer dan 100 andere verzetsmensen door de Duitsers waren gefusilleerd. Op de eenvoudige grafsteen staat, onder haar naam, de tekst: 'Zij diende'.

Bron: Hannie Schaft (Wikipedia)